سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بنده گناه می کند، پس دانشی را که پیشتر می دانسته، از یاد می برد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :1
کل بازدید :15969
تعداد کل یاداشته ها : 12
103/2/10
9:10 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
ابراهیم خرم نژاد[1]
این وبلاگ در واقع یک تکلیف درسی برای درس روش تحقیقه! البته من قول نمیدم فقط مطالب درسی بنویسم.

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
اسفند 89[6] فروردین 90[1]

استاد گرامی از اینکه هفته پیش نتونستم در کلاس شرکت کنم شرمنده! اما مثل دانشجوهای خوب، تکلیفم رو انجام دادم. در ادامه پروپزال اصلاح شده مربوط به پژوهشم رو میارم. این یکی رو خدایی روش کار کردم و یکی دو ساعتی براش وقت گذاشتم. امیدوارم کمتر از قبلی مشکل داشته باشه.

عنوان:

موسیقی در رادیو معارف

طرح مسئله:

به طور کلی و از یک دیدگاه کلان میتوان موسیقی را به دو دسته تقسیم نمود:موسیقی با ابزار موسیقایی و موسیقی بدون ابزار موسیقایی. شاید موسیقی نوع دوم در کشور ما بیشتر در حوزه مذهبی شناخته شده شده باشد: انواع تواشیح و ابتهال و یا قرائت قرآن کریم. اما واقعیت امر این است که این دسته از موسیقیها در دنیای موسیقی جای خود را داشته و بعضا با عنوان عمومی آکاپلا طبقه بندی میشوند.

از سوی دیگر یک برنامه رادیویی علاوه بر موسیقی هایی که در متن خود و به صورت آیتم در بردارد، به صورت کلی نیز دارای ضرب آهنگ و موسیقی خاصی است که بنا به موضوع و فضای برنامه متفاوت است. اینکه یک برنامه در ایام غم، غمبار است و در ایام شادی، شعف زا، تا حدود زیادی به همین مشخصه از برنامه رادیویی باز میگردد.

اما آنچه معمولا در ذهن تهیه کنندگان رادیویی است و نیز در کرسی های کلاسیک آموزش تهیه کنندگی نیز آموزش داده میشود، این است که اولا یک برنامه رادیویی بدون ضرب آهنگ و موسیقی کلی برنامه امکان ساخت ندارد و ثانیا برای طراحی و اجرای خوب این مشخصه، باید به آیتمهای موسیقایی در داخل برنامه متوسل شد. از همینرو در در ابتدای تاسیس رادیو معارف، به عنوان یک رادیوی بدون موسیقی، بسیاری از پیشکسوتان حوزه برنامه سازی رادیویی، دید مثبتی نسبت به آینده آن نداشتند.

اینک پس از گذشت بیش از یک دهه جای این پرسش باقیست که رادیو معارف و تهیه کنندگان آن با این نقیصه چگونه کنار آمده و برای جبران آن چه روشهایی را به کار میبرند؟ مسلما عدم استفاده از ابزار موسیقی در برنامه های این رادیو، تهیه کنندگان و سازندگان برنامه ها را با چالش جدی مواجه کرده است که در این مدت میبایست راه حلهای مختلفی برای غلبه بر این مشکل بین این افراد به وجود آمده باشد.

مسئله اصلی این پژوهش، یافتن و بررسی این روشهای نانوشته و بررسی کارآمدی آنهاست.

سولات اصلی :

ü       چه روشهایی برای طراحی و اجرای موسیقی برنامه در برنامه های رادیو معارف استفاده میشود؟

ü       این روشها چقدر کارایی داشته و چه میزان در عمل جوابگو بوده اند؟

 

سوالات فرعی:

  ü         آیتمهای سازنده موسیقی در برنامه های رادیو معارف چیست؟

  ü         چه عواملی برای تعیین موسیقی در برنامه های این رادیو باید در نظر گرفته شود؟

  ü         چه آیتمها یی میتواند در برنامه های این رادیو ریتم ساز باشد؟

  ü         نقش میان برنامه ها در موسیقی برنامه نسبت به دیگر آیتمها چگونه ارزیابی میشود؟

  ü        مذهبی بودن برنامه ها در طراحی موسیقی چه تاثیر دارد؟

 

هدف تحقیق:

اگر برنامه سازی رادیویی به عنوان یک فن در تولید پیام در نظر گرفته شود، به لحاظ تئوری روشهای مختلفی به این منظور تدوین شده است. قریب به اتفاق این روشها برخواسته از تاملات تئوریک نبوده بلکه نتیجه بررسی برنامه های ساخته شده و موفق توسط برنامه سازان خلاق رادیوی بوده است. از این رو به لحاظ تئوری این تحقیق سعی در برداشتن قدمی در این مسیر دارد. این تحقیق میتواند قدم اول در تدوین روشهای کارشناسی شده در این زمینه باشد. روشهایی که تدوین آنها نیاز به تحقیق و پژوهشهای ثانوی خواهد داشت.

به لحاظ عملی، بررسی متد استفاده از موسیقی در برنامه های رادیو معارف میتواند در راه بهینه سازی این روشها موثر باشد. با جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات متفرقه برنامه سازان در این خصوص، امکان نگاه کلی و نیز نقد و بهینه سازی این روشها فراهم خواهد شد.

 

 

ضرورت تحقیق:

رسانه ای همچون رادیو معارف از آن جهت که پیام دینی منتشر میکند، از حساسیت ویژه ای برخوردار است. این مهم زمانی بیشتر خودنمایی میکند که بدانیم رادیو معارف به عنوان مدل یک رادیو، در سازمان صدا و سیما تنها نیست: رادیو قرآن در حوزه داخلی و رادیو ندای اسلام در حوزه برونمرزی نیز از متدبرنامه سازی بدون ابزار موسیقی استفاده میکنند.

لذا باز نگری در تجربه های کسب شده در رادیو معارف پس از یک دهه فعالیت و بهینه سازی روشهای برنامه سازی، در انتقال پیام این نوع شبکه ها بسیار مهم خواهد بود.

بدیهی است عدم بررسی اینچنینی در مورد برنامه های رادیو معارف و یا شبکه های مشابه آن میتواند به مرور باعث بروز کج کارکردهایی در برنامه سازی بدون ابزار موسیقی گردد. این کج کارکردها علاوه بر اینکه باعث روگردانی عمومی مخاطب از این نوع برنامه و به تبع آن شبکه های مذکور میگردد، میتواند انتقال پیامهای دینی در این شبکه ها را نیز دچار اختلال نماید. این موضوع را باید در نظر داشت که حجم قابل ملاحظه ای از پیامهای دینی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از طریق این شبکه ها منتقل میشود. لذا عدم انجام چنین بررسی میتواند تاثیر منفی و مستقیم بر انتقال مفاهیم مذهبی از رسانه ملی داشته باشد.

 

روش و شیوه اجرا:

با توجه به پیش تحقیق انجام شده، روش تحقیق در این پژوهش، مردم نگاری انتخاب شده است. روش گرد آوری اطلاعات نیز مصاحبه باز بوده و تحلیل آن تبعا به صورت تحلیل کیفی خواهد بود.

بدیهی است با توجه به هدف پژوهش و نیز نوع طرح مسئله، روشهای پیمایشی در این تحقیق مناسب اجرا نمیباشد.